Ψυχοπαιδαγωγική της προσχολικής ηλικίας (ΕΠΑ 107)

Georgios Manwlitsis

Περιγραφή

Σκοπός του μαθήματος είναι η μύηση των φοιτητών στον επιστημονικό κλάδο που μελετά τα προβλήματα της προσχολικής αγωγής και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τα επιλύσουμε επιδέξια υπό το πρίσμα των σύγχρονων δεδομένων της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας.

       Το μάθημα (παράδοση) στοχεύει ιδιαίτερα στην προσφορά επαρκών επιστημονικών στοιχείων, ώστε οι φοιτητές να γνωρίσουν μερικούς βασικούς τομείς της Ψυχοπαιδαγωγικής της Προσχολικής Ηλικίας (ικανότητες παιδιών, μαθησιακή διαδικασία, ατομικές διαφορές και αξιολόγηση).

Βασικά αντικείμενα που θα παρουσιαστούν:

  1. Ζητήματα ψυχολογικής ανάπτυξης του παιδιού και παιδαγωγικές εφαρμογές τους στην Προσχολική Αγωγή
    • γνωστικής,
    • συναισθηματικής,
    • κοινωνικής,
    • ηθικής.
  2. Συμπεριφοροστική θεωρια της μάθησης και εφαρμογές στην Προσχολική Αγωγή.
  3. Γνωστική θεωρία της μάθησης και εφαρμογές στην Προσχολική Αγωγή.
  4. Κονωνική θεωρία της μάθησης και εφαρμογές στην Προσχολική Αγωγή.
  5. Η μάθηση στην προσχολική ηλικία
    • μάθηση μέσω συνομηλίκων
    • κίνητρα,
    • αποτελεσματική διδ
Περισσότερα  
Περιεχόμενο μαθήματος

Τα επιμέρους αντικείμενα που θα αναπτυχθούν κατά τις παραδόσεις είναι τα εξής:

  1. Έννοια και αντικείμενο της Ψυχοπαιδαγωγικής της Προσχολικής Ηλικίας.
  2. Μέθοδοι έρευνας της Ψυχοπαιδαγωγικής της Προσχολικής Ηλικίας.
  3. Βασικές θεωρίες ψυχολογικής ανάπτυξης του παιδιού και παιδαγωγικές εφαρμογές τους στην Προσχολική Αγωγή (γνωστικής, συναισθηματικής, κοινωνικής, ηθικής).
  4. Συμπεριφοροστική θεωρια της μάθησης και εφαρμογές στην Προσχολική Αγωγή.
  5. Γνωστική θεωρία της μάθησης και εφαρμογές στην Προσχολική Αγωγή.
  6. Κονωνική θεωρία της μάθησης και εφαρμογές στην Προσχολική Αγωγή.
  7. Η μάθηση στην προσχολική ηλικία (κίνητρα, αποτελεσματική διδασκαλία, αξιολόγηση).
  8. Ατομικές διαφορές και μάθηση στην προσχολική ηλικία (νοημοσύνη, στυλ μάθησης, κοινωνικοπολιτισμικές διαφορές).
  9. Έλεγχος και διαχείριση της προσχολικής τάξης (προβληματική συμπεριφορά, τεχνικές τροποποίησης της συμπεριφοράς, διαχείριση της μάθησης στην τάξη).
  10. Ζητήματα ψυχοπαιδαγωγικής αξιολόγησης παιδιών Προσχολικής Ηλικίας.
Προτεινόμενα συγγράμματα

Βασικό διδακτικό βιβλίο:

O'Donnell, A.M., Reeve, J., & Smith, J.K. (2021). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Αναστοχασμός για δράση (επιστ. επιμ. Γ. Μανωλίτσης, Φ. Αντωνίου) (μτφρ. Δ. Τομαράς). Gutenberg,

 

Βοηθητικό διδακτικό υλικό:

Μαριδάκη–Κασσωτάκη, Α. (2011). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Διάδραση.

Slavin, R.E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία.  (Ε. Εκκεκάκη, μεταφρ., Κ.Μ. Κοκκινος, Επιμ). Μεταίχμιο.

Elliott, S., Krantochwill, T.R., Littlefield Cook, J., & Travers, J.F. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. (Μετ. Μ. Σολαμαν, Φ. Καλύβα). Gutenberg.

Μέθοδοι αξιολόγησης

Η αξιολόγηση θα γίνει με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Η εξεταστέα ύλη θα οριστεί πριν από τις εξετάσεις.

Ημερολόγιο